‘IZINKAN SAYA BERZINA DENGAN ANAK PAKCIK’?

Tuesday, 18 December 2012



Gadis : Masuk lah dulu, jumpa dengan ayah saya
Teruna : Boleh ke?
Gadis : Masuk je lah, saya nak siap

Menyusup masuk si teruna melalui pintu utama. Pintu yang siap terbuka mengaluka-alukan kedatangan si Teruna.

Teruna : Assalamualaikum.
Bapa G : Waalaikumusalam.

Melihat pada lantangnya suara bapa si gadis, terus si teruna kaku membatu. Lantas si gadis menarik tangan si teruna menyedarkan dari lamunan itu.

Gadis : Mari, duduk kat kerusi
Teruna : eh.

Setelah tangan dihulur dan salam bertaut, duduklah si teruna di kerusi hampir menghadap bapa si gadis. Hanya surat khabar yang menjadi tabir antara mereka.

Bapa G : nak jalan kemana hari ni?
Teruna : Bandar je cik, dia nak carik barang katanya. Barang apa tak tau lah saya
Bapa G : oh..
Teruna : ??

Hampir 5 minit senyap tanpa suara. Dan ibu si gadis keluar dari tabir ruang utama dan ruang belakang membawa air serta biskut kering. Si teruna senyum kelat.

Ibu G : minum la ni sikit. Kamu sudah sarapan?
Teruna : ehh. Sudah cik. Terima kasih.
Ibu G : kamu malu-malu pula dengan kami.
Teruna : segan cik. Hehe
Bapa G : bila kamu nak hantar rombongan?
Ibu G : eh. Apa ayahnya ni?
Teruna : ehh. Duit takde lagi. Hehe
Bapa G : kamu bawa anak kami kehulu-kehilir. Apa orang kata nanti
Teruna : (eh. Malu ngan orang ke malu ngan Allah, lagi takut orang kata dari Allah yang menghukum) Kami naik kereta je cik, tak de la nampak berkepit sangat. Boleh saya tanya cik sikit
Bapa G : boleh takda masalah
Teruna : pakcik ngan makcik nak letak wang hantaran berapa ye?
Bapa G : kalau boleh 20 ribu
Ibu G : ehh. Tak kisah la, tapi kalau boleh acik nak lebih tinggi sikit dari orang sebelah ni
Teruna : Berapa tu cik?
Ibu G : dalam 25 ribu ke atas dan dulang 25 keatas pihak lelaki
Teruna : (amboi, ko melantak dulang ke ape? Wuhaa.. 25 ribu. Mana nak dapat, aduh) Tingginya acik, tak boleh rendah lagi ke?
Bapa G : itu nasib kamu la, kamu yang nak kat anak kami. Lagipun dialah satu-satunya anak perempuan kami, kene lah market sikit. Nak grand-grand camtu.

Si teruna hampir hilang akal apabila disebutkan harga si gadis itu. Dan si teruna cuba berbincang untuk merendahkan harga si gadis.

Teruna : nak Tanya lagi, kenapa anak acik tak pakai tudung?
Bapa G : itu kenalah Tanya maknya
Teruna : (ehh. Boleh pas-pas pulak dah)
Ibu G : ehh. Awak lah. Apa pulak saya. Awak yang sepatutnya didik anak
Bapa G : saya kan kerja. Mana ada masa
Teruna : (pulak dah, gaduh nanti) Ehh-ehh. Makcik pakcik. Kita lupakan dulu soalan tadi sebab kalau ikut makcik pun tak tutup kepala jugak. Maksudnya lebih kurang jugaklah. Nak Tanya lagi, anak acik pandai masak?
Bapa G : hmm.. haram. Tau-tau bangun tido pukul 12 lebih, bukan bangun pagi dah tu. Bangun tengahari. Terus makan tengahari.
Ibu G : apa la ayahnya, orang ni nak buat anak kita bini, dia cerita buruk-buruk pulak.
Bapa G : maknya pun sama suka bangun lambat juga.
Ibu G : abahnya!
Teruna : (kah kah kah.. bengong. Camtu pun nak cerita) Ehh.. acik sekarang saya da tau. Okeh. Soalan lagi. Boleh tak dia baca quran?
Ibu G : boleh sikit-sikit kot
Teruna : kali terakhir bila?
Ibu G : err. Darjah 1 agaknya.
Teruna : hmm.
Ibu G : kenapa?
Teruna : takda apa makcik. Soalan cepumas. Dia solat tak?
Bapa G : apa motif kamu Tanya semua ni. Dia kan selalu ikut kamu. Kamu tau la.
Teruna : kalau kat luar saya ajak dia solat, dia cakap datang bulan. Hari-hari datang bulan. Dia tau solat atau tak?

Hampir terkedu si bapa dan si ibu. Dan pada raut wajah mereka berdua terdapat tanda-tanda kemerah-merahan menahan amarah.

Teruna : boleh saya sambung lagi. Dia tak reti masak, tak reti solat, tak reti mengaji, tak reti nak tutup aurat sebelum dia jadi bini saya lagi. Dosa-dosa dia terang-terang pegi kat makcik ngan pakcik. Lagipun tak berbaloi harga 25 ribu untuk dia. Lain lah dia ni hafizah, 30 juzuk dalam kepala, bertutup litup habis dari bawah sampai ke atas dan tau jaga batas, haa.. itu barulah berbaloi 100 ribu pun saya sanggup bayar. Tapi orang macam tu kalau kahwin mereka memilih untuk serendah-rendah mahar. Sebab sebaik-baik perkahwinan adalah serendah-rendah mahar. Mata bapa si gadis direnung tajam oleh mata ibu si gadis. Keduanya senyap tanpa suara. Ketiga mereka menundukkan kepala. Lumrah adat untuk menjadikan anak perempuan untuk dijadikan objek pemuas nafsu hati menunjukkan kekayaan serta bermegah-megah dengan apa yang ada. Terutamanya pada majlis perkahwinan. Adat mengatasi agama. Dibiarkan anak perempuan dihias dan dibuat pertunjukkan di khalayak ramai. Sedang pada waktu itu akad telah dilafaz si suami, dan segala dosa anak perempuan sudah mula ditanggung oleh si suami. Amatlah rugi. Mahar berpuluh ribu dibayar pada isteri dan sepatutnya hanya si suami seorang yang berhak melihat, tetapi pada hari pertama perkahwinan iaitu semasa persandingan sahaja berpuluh ribu mata yang melihat si isteri. Seolah-olah si suami membayar mahar untuk mereka sekali.
Bapa G : tapi kan. Pakcik nak anak pakcik rasa sekali. Benda seperti tu kan sekali seumur hidup.
Teruna : pakcik nak anak pakcik rasa ke pakcik yang rasa grand?
Ibu G : tentulah kami berdua pun turut gembira.
Teruna : yeke? Saya sambung lagi ya. Acik, saya bukan apa. Sekarang dosa anak pakcik, pakcik yang tanggung. esok lusa lepas akad nikah terus dosa dia saya yang tanggung. pastu pakcik nak buat bersanding pulak. Setiap mata yang memandang saya akan dapat dosa. Lagilah saya berdosa sangat-sangat. Ibu si gadis segera mengambil langkah mudah dengan menarik diri daripada perbualan itu. Si ibu tahu, si teruna bercakap menggunakan fakta islam. Dan tidak mungkin ibu si gadis dapat melawan kata si teruna itu.
Bapa G : kau memandai pulak nak cakap agama ngan kami.
Teruna : ehh. Sory pakcik. Bukan saya nak cakap pasal agama. Tapi itulah hakikat sebenar. Kita terlalu pandang pada adat sampai lupa agama.
Bapa G : camni lah. Kamu sediakan 25 ribu, ngan 31 dulang. Kalau takde, kamu tak boleh kahwin ngan anak aku!
Teruna : lama lagilah camtu. Dalam umur saya 30 lebih, baru dapat masuk meminang. Kalau camtu pakcik, ‘izinkan saya berzina ngan anak pakcik’?
Bapa G : hoi! Kau dah melampau, ko baik-baik sikit cakap tu. Jangan main sedap mulut je.
Teruna : dengar dulu penjelasan saya pakcik. Pakcik tau tak apa sebab orang berzina dan banyak anak luar nikah? Sebab benda nil ah pakcik. Selalu ibu bapa perempuan yang meletakkan berpuluh ribu ringgit sampai pihak lelaki terpaksa menangguh hasrat untuk berkahwin. Tetapi cinta dan nafsu kalau tidak diiringkan dengan betul, syaitan yang jadi pihak ketiga untuk menyesatkan manusia. Akhirnya mereka mengambil jalan pintas memuaskan nafsu serakah dengan berzina. Mula-mula memang ringan-ringan dahulu pakcik, pegang-pegang tangan, peluk-peluk, pegang pinggul, dan sebagainya. Tapi lama-lama jadi berat-berat. Yang berat-berat tu pakcik sendiri pun boleh bayangkan.
Bapa G : apa kaitan kamu nak berzina pula
Teruna : yalah. Dah pakcik tak bagi kami kahwin sekarang, biar ada duit dulu baru boleh kahwin. kami nak lepaskan nafsu camna pakcik? Tiap hari saya tengok dia, dia tengok saya. Susah pakcik. Nafsu. Sebab tu saya dengan rendah hati minta izin pada pakcik untuk berzina ngan anak pakcik. Apa yang penting pakcik tahu yang saya dan dia nak berzina. Sebab rata-rata orang yang berzina ni ibu bapa tak tau. Nampak je biasa-biasa sedangkan da berzina. Err.. berzina bukan sahaja yang ehem-ehem je. Ada yang zina-zina ringan. Tapi sebab ringan tu yang akan jadi berat.
Bapa G : hmm. Kamu ni peliklah. Nasib baik pakcik cool je. Kalau orang lain, da lama angkat parang. Tapi kalau takde duit, camna kamu nak bagi dia makan
Teruna : hehe. Pakcik. Pakcik lupakah dengan apa yang telah Allah bagitau.

“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.” (an Nur 32). Takkan la kita tak yakin dengan apa yang Allah janjikan. Lagipun pakcik, kalau makan dan minum tu insyaAllah, berdaya lagi untuk saya beri pada dia. Tempat tinggal tu kita boleh bincang lagi. Kalau benda ni boleh menghalang kami dari melakukan perkara dosa dan sia-sia. Baiklah disegerakan. Pakcik pun tak mau perkara-perkara tak elok kan. Senyap tanpa kata bapa si gadis, merenung kata-kata si teruna. Segera bapa si gadis memikirkan cara untuk mematahkan kata-kata si teruna. Dan bapa si gadis mendapat akal.

Bapa G : kamu tau la zaman sekarang ni. Kalau ikut cara kamu tu. Mungkin kamu tak suka dengan persandingan, pakcik boleh terima. Tapi kamu kena la ambil kira apa orang lain yang akan kata. Tau-tau orang akan mengata anak aku kena tangkap basah dan kena nikah paksa dengan kamu. Mana nak letak muka ni.
Teruna : bagus juga cadangan pakcik tu. Kena tangkap basah 2 ribu je denda. Kat Malaysia takde hudud, dan kalau untung. Boleh nikah masa tu jugak. Bagus-bagus.
Bapa G : serius lah sikit.
Teruna : betul dah tu pakcik. Hehe. Tapi pakcik, saya tak kata pun takde walimatul urus. Sedang walimatul urus itu perlu untuk hebahkan yang anak-anak dah kahwin. itu cara islam. Ok. Tapi yang tak oknya, bersanding tu ha. Kesian saya pakcik, saya seorang bayar mahar untuk anak pakcik, orang lain pun dapat tengok. Siap kalau berhias secara berlebihan dan orang lain yang lihat menaikkan nafsu syahwat mereka, saya yang berdosa pakcik. Saya yang tanggung dosa dia. insyaAllah pakcik. Kita bukan nak buat apa pakcik. Syariat memang camtu. Maha baiknya Allah sebab jaga kita selama ini, tapi benda remeh-temeh camni pun kita masih pandang ringan dan kita tak menjaga apa yang telah Allah janjikan. Susah lah camtu pakcik.,Sory lah pakcik kalau ada kata saya yang membuat pakcik kurang senang ngan saya. Segala-galanya kita serah pada Allah, kita merancang je. Azan zohor berkumandang, jaraknya tidak sampai 10 dari surau berdekatan rumah si gadis. Si teruna memohon untuk ke surau dan mengajak bapa si gadis untuk pergi bersama. Namun ajakan ditolak dengan lembut. Lantas memberi salam dan memohon untuk keluar. Di birai tingkap bapa si gadis melihat si teruna mengeluarkan kopiah dari poketnya dan segera di pakainya. Masuk ke dalam kereta dan hilang dari penglihatan bapa si gadis tadi. Sedang si gadis yang sedari tadi berdiri di balik tirai bersama ibunya menitiskan air mata mendengar luahan kata-kata si teruna terhadap ayahnya. Tudung pemberian si teruna sebagai hadiah pada hari jadinya yang lepas digenggam erat. Ibu si gadis juga menitiskan air mata melihat pada kelakuan anaknya. Segera ibu dan si gadis ke ruang tamu menghadap ayahnya.
Ibu G : apa yang budak tu kata betul. Kita ni tak beratkan pada agama selama ni. Kita sambil lewa abahnya.
Bapa G : hmm.. ntahlah, tak tahulah saya. Keras betul budak tu kata tadi. Satu-satu kena. Dia pesan tadi, suruh bersiap, lepas zohor dia amik kamu.
Gadis : takde mood nak pegi la ayah. Ntah,,

Si gadis terus mencapai telefon bimbitnya dan menaip mesej.

Si teruna yang selesai mengambil wuduk tersenyum apabila membaca mesej yang baru sahaja diterima daripada si gadis

“andai Allah telah memilih dirimu untukku,
aku redha dan akan terus bersama mu,
aku juga akan terus pada agama yang ada padamu.” “ : )”

“petang ni takde mood nak keluar, Sory.

Minggu depan ayah suruh hantar rombongan.
#cp :)


TERIMA KASIH SBB AWK SUDI BACA POST SAYA.. KOMEN-KOMEN LAA...

BAKERARA

Tuesday, 4 December 2012



ALHAMDULILLAH... terma kasih Allah sbb kau tempatkan aku dkt kelas yg bgs.. haha. Kelas kedua.. ok  laa tuh... tak sangka. Ingatkan kelas 5C ke.. :3. tahniah kepada budak2 5A next year.. TO ESTRELLA, ALL THE BEST FOR OUR SPM....  For helphilix.. I'll always love u girls forever!

SEE 22!
#MemoryIWon'tForget :')


TERIMA KASIH SBB AWK SUDI BACA POST SAYA.. KOMEN-KOMEN LAA...

Simposium SBT



hey readers! zee nak share pasal aktiviti ktorg iaitu *highlight* --> SIMPOSIUM KEBANGSAAN SBT 2012. oke, masa mula2 dapat task, kitorg fikir byk kali nk amik ke tak sbb program ni clash dgn exam kot.. woahh, gila! final pulak tu. sepatutnya students lain yg kene. then diorg tolak, kami yg kene pegi.. HAISHH... Cikgu cari kami dgn alasan sbb kami je form 4 yg pegi Korea.

Simposium ni sbnrnye bulan 10 haritu.. tp baru update .. HAHA. rajin pulak .. Nak tahu kitorg pegi SMAP Labu naik apa? *highlight* -->  Naik taxi tahu tak.. ya Allah.. dh mcm sardin. ckg tak drive. driver skolah taknak hntr n bagi alasan van rosak. ape guna bas hoii? huiihhh, hell yeah. Mula2 ckg ckp kitorg maybe naik dgn ASIS.. pstu tak jadi sbb diorg tak pegi.. ASIS boleh tolak, knapa tak SESERI..

SESERI participants are *highlight again* --> Norul Azmatun (eng presenter), Nurul Amira (malay presenter), Radziah (observer). OBSERVER? tak tahu laa ape keje kitorg kt sana. Btw, this symposium quite relax.. tak pack sgt. tu yg tak best. tp best sbb dpt ramai kwn.

Lepas dpt tentatif, kitorg tgk seseri first! woahh! tp sidang 2 laa., ALL THE BEST laa aza n mira.. haha, sy jadi fotografer je. hewhew :3 .. n then esk nya tiba laa hari yg ditunggu-tunggu. mula ada talk from PROF DR. RAMLE. guess who? this person me and mira already met him in INDONESIA during conference there. lol. what a small world ehh.. HAHA

he is one of the judges in environmental science
SECOND DAY
1. aza n mira present... diorg ingat nk tgk je.. haa, aku join aza. sbb mira tu independent sikit. aza? lol.. haha, tu laa nk  tgk lagi.. last2 dia yg kene ganti budak SAS.. Apela nasib. kesiyan kau aza.
2. jumpa mira ckp "weyh, aza dh present". jumpa ustazah "ustazah, aza dh present" . ustazah n mira: "hah?? dh present?".. lol, semua terkejut. aku je tak. :D
3. dia suka sangat pegi UTP tu sbb sejuk katanya. haaha, AZA AZA.
4. malam --> MALAM KEBUDAYAAN WOAH.. aku dgn mira dah cuak. kene buat persembahan ke? sbb mana2 program biasanya kene ade persembahan dari skolah masing2.. tp, Alhamdulillah takda. bgs SMAPL.
SESERIans

Shamira, Shahirah n Sabrina.. am i right?
THIRD DAY
1. pagi tu mcm biasa laa ade presentation .. tp isdang lain. so, kitorg tgk je. dh naik bosan, kitorg pegi beli mkanan n duduk dorm je ah. huii, hostel takde orang... so, kitorg tgk movie JEPUN.. haha
2. petang tu, kitorg semua pegi PUTRAJAYA n NILAI... emm, nothing interesting. pegi putrajaya stakat amik2 gambar. masuk nilai.. ade ape? *highlight* --> kain, baju, tudung, karpet, lampu, langsir..
3. nasib baik ada A&W. Boleh jgk isi perut yg tersangat lapar ni....erkk, alhamdulillah.

buses are ready!

CANDID! woah, lawak kot. panic with ice cream ^_^
depan pusat pentadbiran negara
4. Malam tu ada resolusi.. aku sme group dgn Racheal, Haziq Shaf, Mustain n spe ntah lg. tak ingat.
5. Aku rasa buat junggle trekking ke kayak ke lagi bgs dari buang masa dlm bas patah balik patah balik ... KAN?

FORTH DAY a.k.a LAST DAY
It's closing ceremony guys... Awesome! seseri menang folio jek.. alhamdulillah. sbb kami tahu ade yg tak kene dgn powerpoint kami.. takpelaa. ADIOS SMAP LABU~

BYE SYIFA'... thanks for helping us . much love :3

#special credits to our principal; DATIN SERI ZAVIRAH, teacher advisors; PN NIK ZAWATILISYQI and MS DING HONG ENG..


TERIMA KASIH SBB AWK SUDI BACA POST SAYA.. KOMEN-KOMEN LAA...

Sedar dari Kekhilafan

Wednesday, 14 November 2012


hai readers, kejap lagi dh nk masuk awal muharam, so saya nk ucapkan Salam Awal Muharam.. sbg hamba Allah yg kerdil, sy sedar dgn khilaf yg telah dilakukan.. maafkan dosa saya oke.. btw, nk ckp nih ----(highlight)---> hei, aku tak patut ade perasaan mcm ni kt kau. ko lyn semue org dgn baik..smpai aku tersalah tafsir niat baik ko. haha.LOL. n for sure, x patut aku stalk kau, last2 aku merana.. well, nme pon dh minat kan ..haha, takpe laa.. silap aku. tapi takde laa merana sgt.. aku terima seadanya.. hihi. btw, thanks n aku happy knl dgn kau. i'll pray for our happiness.. Goodluck for you spm next year. :)


TERIMA KASIH SBB AWK SUDI BACA POST SAYA.. KOMEN-KOMEN LAA...

Monday, 12 November 2012


hey readers, smlm baru aku tau mcm mne rsenye kene dump.. ==' . sorry to say.. smlm aku tolong kwn aku ni, die minat kt kwn aku yg sorg ni.. i mls nk cter psl bnde tu sbb tak berminat sgt. hahaha. LOL... tp i rse sgt , urrgghh dunno what to say. highlight ----> he already taken n how dare u never tell me about that. i'm sad of u .. :(


TERIMA KASIH SBB AWK SUDI BACA POST SAYA.. KOMEN-KOMEN LAA...

INDONESIA

Sunday, 11 November 2012



hey, what's up readers.. today i wanna share about my experinces when i was in Indonesia for Asia Pacific Conference of Young Scientists (APCYS). when, we first got a task to present about our school's invention, we were so excited..but, after a few weeks later, we felt very nervous and put our heart n head on the preparation.. it was tiring for me bcoz i had to burn the midnight oil for it. staying in the academic block until 12 midnight sometimes doesn't make sense at all.. org lain dh tido, aku baru terkedek2 nk turun hostel. =='.

in Plangkaraya, Indonesia.. me and amira saleh as our school presenter were very happy to meet many friends from all over the world (actually only in Asia and Australia).. we also met Malaysian from ASiS; hakim, danial n naufal , Sains Selangor; AD n erkk..sorry tak ingat , MOZAC n lastly Sains Kuching.. ada satu malam tu kitorang menari.. malu gile..hahahaha .LOL XP..

last but not least, Malaysia won a silver award and 5 bronze awards.. alhamdulillah

contingent of Malaysia

alhamdulillah we arrived safely

excited! -swissbel hotel-

cik wan eliza, amira saleh n me

during poster exhibition

we're done presenting
with our L.O

with the students from Australia

believe it or not ?! we're dancing!

mira n me in STARBUCKS COFFEE, JAKARTA


TERIMA KASIH SBB AWK SUDI BACA POST SAYA.. KOMEN-KOMEN LAA...

HATE YOU



when i first met u in FB, i really want to be friend with u coz we got the same __________. but it was before.. then, when i came to seseri, i knew that u also got the fully-residential school too and the school was the most popular other SBP.. so, it was an unfortunate thing right readers? well, once we're in SBP, we will so eager to know, to meet and to be friend with other students from the SBP.. hey, u know what, i love and very happy to have a friend like u.. u're so funny.. but, sadly idk who really you are, your status, your true colour because of what ? because we only had the opportunity to meet one-off.. and with only on the precious time, we just saying "HI" each other.. dah laa! i'm sick of that! but, you're a nice person.. and i'm glad to have as a friend. so, my dear radziah, stop daydreaming!


TERIMA KASIH SBB AWK SUDI BACA POST SAYA.. KOMEN-KOMEN LAA...



hey baby! long time no see.. yeah i got much sucks life since i went to SESERI .. idk why.. but, what make me happy there is when i got much opportunities to go to overseas n involved in many curricular activities..either national or international. but, as a girl, i'm tired to be treat like a doll... please guy, don't give a hope to any girl in front of you if u had somebody else.. if u want her, get your own effort to get her.. i'm not a matchmaker.. TQ


TERIMA KASIH SBB AWK SUDI BACA POST SAYA.. KOMEN-KOMEN LAA...

Thursday, 16 August 2012



finally i'm home !! prepare utk raya...
SAYANG FAMILY SAYA


TERIMA KASIH SBB AWK SUDI BACA POST SAYA.. KOMEN-KOMEN LAA...

KOREA korea KOREA II

Saturday, 9 June 2012



SAMBUNGAN...... Oke ye pembaca2 yg disayangi.... lps kami pegi SNU, kitorang tukar baju n terus pergi ke CHEONGGYE RIVER .... tmpt ni jadi tourist attraction... before this, sungai ni kotor maybe mcm sungai kt sebelah seseri... tp skrg dh jadi tmpt tarikan pelancong... imagine the river is in downtown Seoul... kt tgh2 bandar.. and ckg expect yg maybe one day we (seserian) can change the river beside our school to be like this..... gambarnye ade kt bwh ni ...... --------->




bersih gile kan ?? 


tak smpai hajat nk rendam kaki lme2... ade ikan tau

Tuuutt tuutt... jom pegi DEOKSOO PALACE... waahh, lawa weyh tmpt die.. sangat laa tradisional.. 
ade satu tmpt utk upacara kahwin n most important is ade tmpt khas utk raja tu habiskan riwayat die smpai laa mati =='






And finally, kitorg pegi NAMSAN TOWER and TEDDY BEAR MUSEUM... Ya Allah, tak cukup turun naik bukit kt kwsn SNU, ni kene naik bukit utk ke N Tower pulak.. waaaa, penat...~ bontot sume tertinggal kt blkg... hahahaha :D. takpe. I'M TOUGH GIRL!! .... mule2 kitorg pegi teddy bear museum... comel gile n byk gile teddy bear kt situ... muzium tu ceritakan pasal semua adat istiadat masyarakat Korea dgn teddy bear je.. siap ade nme tau.. next, kitorg pegi namsan tower.. hahaha,,lif dia gempak. Pandang ats n konon pegi keluar bumi sampai ke marikh.. hahaha... XD... From the N Tower, we can see the whole SEOUL CITY .. sangat cantik n warna-warni. Dkt bwh N Tower ade pad lock.. pad lock for couple.. Aku xde bf, so xde mkne aku nk buang duit beli bendalah tu... Byk gile padlock kt situ.. Tak cukup kt besi penghadang, kt pokok pon jadi.. Dah mcm cabdy tree pon ade sbb colourful.















Finally, hari yg memenatkan sbb.. mls nak cter. Kitorang pegi HANSUNG S.H.S. Kitorg dpt tau yg student kt sii pandai2 n prepare je bile diorg tanye soalan, tp.. emm buat pnt je aku present inovasi skolah... diorg boleh tido. Tak patut betul. Then, we went to EWHA WOMANS UNIVERSITY... best woo u ni sbb ade shopping complex... complete! dgn library, samsung hall, cafe n most important thing is cinema! Ni U perempuan yg pertama kt Korea. Lepas tu kitorg pegi pulak UNDERWOOD INTERNATIONAL COLLEGE, YONSEI UNIVERSITY... kalau dkt U yg sblm ni ade samsung hall, kt sini ade samsung library.  WOW! Canggih gile. Siap boleh book tiket mcm masuk cinema... Lps tu kalau nk bce paper even yg dkt luar pon boleh. Pegi je search kt smart TV yg ade.. touch saje~

















Now, let's walk to KIMCHI SCHOOL... Kitorang belajar buat kimchi yg kitorg tak suke.. hahahahaha, bantai je laa.. Diorang ade jual, tp aku x beli sbb msti kalau aku bwk balik rumah, xde org nk mkn... hahaha XD . Lps masak2, kitorg pegi TRICK EYE MUSEUM... oke, kalau dlm gmbr mmg korg akan tertipu.. nmpk mcm gmbr die real... 














And now, we're leaving.... bye KOREA... i'll miss u  :")






TERIMA KASIH SBB AWK SUDI BACA POST SAYA.. KOMEN-KOMEN LAA...